Allra godaste chokladkakan

 
 
En chokladsockerkaka som är en av mina absoluta favoriter. Denna brukar min mamma göra och det har vart en riktig favorit ända sen jag var liten. Väldigt enkel att göra, ingredienser som man nästan alltid har hemma, håller sig lika god i flera dagar (blir faktiskt godare och saftigare någon dag efter den bakats) och går även utmärkt att frysa. Jag brukar variera mellan att ströa formen med ströbröd eller med kokos. 


ugn: 175 grader
 
3 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 1/2 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
150 g smält smör
2 ägg
1 1/2 dl vatten
margarin
ströbröd el. kokos


 
  1. Blanda socker, vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao.
  2. Rör i det smälta smöret.
  3. Rör ner äggen, ett i taget.
  4. Rör i vattnet
  5. Smörj och bröa (ströbröd eller kokos) en valfri sockerkaksform.
  6. Gräddas på nedersta falsen i ugnen i ca 40 min. 

Kommentera här: