Grova havrefrallor

 
Efter en massa fikande i veckan tyckte jag att ett brödrecept kunde passa bra ;) Kanske kan jag komma igång och börja använda min nya bakmaskin nu och göra mer bröd. Det är ju så himla mycket godare med hembakt bröd än köpt! Här kommer ett enkelt recept på havrefrallor som är perfekta till frukost eller utflykten :)
 
ca 20 st
 
50 g jäst
3 dl mjölk (ljummen)
2 dl havregryn
3 dl filmjölk
1 1/2 tsk salt
1/2 dl vetekli
1/2 dl rågkross
1 tsk bakpulver
75 g smör (smält)
4 dl fint rågmjöl
6-8 dl vetemjöl
 
Pensling:
1 ägg
havregryn


 
  1. Smula jästen i en bunke och häll i mjölken. Rör om. Tillsätt havregrynen och låt blandningen stå och dra i 10 min.
  2. Häll i filmjölk, salt, vetekli, rågkross, bakpulver och smör. Blanda ordentligt. Tillsätt rågmjöl och vetemjöl lite i taget tills degen är lagom smidig. Ha inte i för mycket vetemjöl så degen blir torr. Knåda degen i några minuter.
  3. Låt degen jäsa under bakduk i 40 min.
  4. Dela degen i 20 bitar och forma dem till runda bullar. Lägg bröden på en plåt med bakplåtspapper och låt dem jäsa i 30 min. Sätt ugnen på 250 grader.
  5. Pensla bröden med ägg och strö över havregryn.
  6. Grädda bröden mitt i ugnen i 10-13 min. Låt bröden svalna på ett galler.
 

Kommentera här: