Blåbärsrutor med kokostosca

 
Här kommer ett recept som jag verkligen, verkligen rekommenderar! Det tar lite tid att få toscasmeten att tjockna men det är det helt klart värt..:) Jag har haft på lite mer blåbär än vad som står i receptet..det gör man som man känner lite. Skriv gärna en liten kommentar här på bloggen om ni testat nåt av recepten (eller annars också såklart)..:)
 
 
ca 24 bitar
 
3 dl strösocker
100 g smör (rumsvarmt)
3 ägg
1 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 1/2 tsk vaniljsocker
250 g blåbär
 
Kokostosca:
125 g smör
1 dl strösocker
1/2 dl ljus sirap
2 1/2 msk vetemjöl
2 msk mjölk
3 dl kokos


  1. Sätt ugnen på 175 grader. Vispa socker och smör krämigt.
  2. Tillsätt äggen, ett i taget, och vispa mellan varje.
  3. Rör ner mjölken och de torra ingredienserna. Rör till en slät smet.
  4. Fördela smeten i en smord och bröad ugnsform, ca 25x35 cm, eller klä den med bakplåtspapper.
  5. Strö över blåbären. Grädda kakan mitt i ugnen i 20 min. 
  6. Kokostosca: Smält smöret i en tjockbottnad kastrull. Tillsätt socker, sirap, mjöl och mjölk.
  7. Rör blandningen slät med en slev. Låt den koka upp och sedan sjuda tills den tjocknat. Rör sist ner kokosen.
  8. Fördela toscasmeten på kakan och grädda mitt i ugnen i ytterligare 10-15 min. Låt kakan svalna innan du skär den i rutor med en vass kniv.

Kommentera här: