Fyllda matgifflar med salami och mozarella

 
 
Supergoda gifflar! Perfekta att ha med på pickniken eller som jag, till matsäck på hästtävling! ;)
Lite pilliga att göra, men helt klart värda det!
Salamin tar du den sort du tycker bäst om, jag valde chorizosalami.
Mozarellan kan också bytas ut mot fetaost om man hellre vill ha det.
 
 
Det här behövs till 24 st:
 
25 g jäst
5 dl vatten
1 msk rapsolja
2 tsk salt
1 tsk socker
ca 12 dl vetemjöl
 
Fyllning
 
130 g salami 
150 g mozarellaost
1 dl strimlad färsk basilika
1 dl hackade soltorkade tomater i olja
 
Pensling
 
ägg
sesamfrö
 
ugn: 250 grader
 
Gör så här:
 
1. Smula ner jästeni en skål och tillsätt vatten som är 37 grader. Rör tills jästen har lösts upp. Tillsätt olja, salt, socker, och det mesta av mjölet. Arbeta degen väl tills den släpper skålens kant. Låt degen jäsa övertäckt i 1 timme.
2. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och dela den i fyra delar. Kavla ut varje del till en rundel som är 25 cm i diameter. Skär varje rundel i sex snibbar.
3. Fyllning: Lägg strimlad salami, bitar med mozarellaost, strimlad basilika och hackade tomater på den breda delen av gifflarna. Rulla ihop snibben från den breda sidan och lägg gifflarna med skarven ner på en plåt med bakplåtspapper. 
4. Låt gifflarna jäsa övertäckta i 30 min. Pensla med uppvispat ägg och strö på sesamfrön. Grädda mitt i ugnen i 8-10 min. 
 

Kommentera här: